Wybieramy odpowiednie ilości przedstawicieli następujących grup:
- Pracownicy naukowo-dydaktyczni;
- Pracownicy administracyjni;
- Studenci/doktoranciz niepełnosprawnością;
- Studenci bez niepełnosprawności.
Następnie przeprowadzamy z ich udziałem dwu etapowe badanie:
- ETAP I: Badanie ankietowe wspomagane komputerowo (CAPI).;
- ETAP II: Wywiady pogłębione.
Ważne by w badaniu ująć wszystkie grupy, ponieważ każda z nich (zwłaszcza relacje pomiędzy nimi) ma wpływ na poczucie akceptacji i system wsparcia osób z niepełnosprawnością w uczelni.
ETAP I
Badanie ankietowe wspomagane komputerowo polega na osobistym kontakcie ankietera z osobą badaną i przeprowadzeniu ankiety, której wyniki kodowane są w narzędzi badawczym za pośrednictwem komputera.
Przygotowana przez nas ankieta dostosowana do każdej z 4 grup dotyczy następujacych sfer:
- Postawy względem osób z niepełnosprawnością;
- Świadomość specyfiki funkcjonowania oraz potrzeb osób z niepełnosprawnościami zarówno studentów jak i pracowników;
- Świadomość założeń edukacji włączającej;
- Poziom wiedzy w powyższych obszarach;
- Styczność z osobami z niepełnosprawnością na uczelni i poza nią;
- Ocena możliwości zaspokojenia specjalnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami na Uczelni;
- Świadomość wartości różnorodności, w tym uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w społeczności akademickiej;
- Doświadczenia związane z edukacją na Uczelni z perspektywy OzN;
- Znajomość narzędzi administracyjnych dostępnych na Uczelni służących wyrównywaniu szans edukacyjnych;
- Wiedzę o wsparciu oferowanym studentom i doktorantom z niepełnosprawnością przez Uczelnię i inne instytucje.
ETAP II
Wywiady oparte o case study (studium przypadku) i wypowiedź moderowaną. W tym etapie wyłaniamy kolejną już mniejszą grupę do wywiadów przeprowadzonych indywidualnie. Treść wywiadów (studium przypadków) będzie przygotowana na podstawie wyników badań ankietowych. Pozwoli to na jakościowe opisanie wyników ilościowych z badania ankietowego.
Przygotowane studium przypadku mogą dotyczyć np:
- jak pracownicy naukowo-dydaktyczni postrzegają wydłużenie czasu pracy na egzaminie lub w jakich przypadkach uznają to za zasadne;
- jak studenci postrzegają zmiany form zaliczeń osób z niepełnosprawnością;
- jak reagują na nietypowe zachowanie osoby w grupie wykładowej.
Przykładowa uczelnia to:
- ok. 450 pracowników;
- studentów na wszystkich kierunkach jest ok. 6 000, w tym z Studentów z niepełnosprawnościami ok. 100.
W zależności od czas jaki mamy na badanie można dostosować jego zakres. Do powyższego przykładu proponujemy:
- 100 osób na etapie I, z czego 50 pracowników, 50 studentów bez niepełnosprawności i 25 studentów z niepełnosprawnością.
- 30 osób na etapie II z czego 15 pracowników, 10 studentów bezniepełnosprawności i 5 studentów z niepełnosprawnością.
Raport opracowany przez zespół socjologów, psychologów oraz specjalistów z zakresu wsparcia studentów z niepełnosprawnościami. Raport zwiera suche dane jak, wnioski z nich płynące i propozycje rozwiązań. Może stanowić podstawę do tworzenia wewnętrznych strategii wsparcia osób z niepełnosprawnościami na uniwersytecie a także do tworzenia wniosków projektowych.